Philips -De nettowinst daalde met vijftien procent ten opzichte van een jaar eerder tot 137 miljoen euro, blijkt uit de vanochtend gepubliceerde cijfers. De omzet kwam vijf procent lager uit, op net iets meer dan vijf miljard euro.
Doordat Philips innovatieve producten verkoopt, heeft het concern last van het trage economische herstel en het lage consumentenvertrouwen. Ook ging de elektronicagigant gebukt onder de valutacrisis in de opkomende markten die eind vorig jaar uitbrak. De inzakkende koersen van de lokale munten daar, zorgden voor lagere inkomsten hier.
Zonder het naar euro’s omrekenen bleven de verkopen per saldo gelijk ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf verkocht in opkomende markten vijf procent meer. In de ontwikkelde landen daalde de omzet juist met twee procent, vooral door de lagere verkoop van zorg- en lichtapparatuur in Noord-Amerika.
Slechte prestatie afdeling Healthcare
De gezondheidsdivisie van Philips presteerde het minst van alle afdelingen. ‘Healtcare’ leverde twee procent aan omzet in, door de lagere verkoop van scanmachines aan ziekenhuizen. De verzorgingsproducten van Philips gingen zeven procent meer over de toonbank, terwijl de verkoop van lampen gelijk bleef.
Philips hield onder de streep minder over vanwege lagere operationele resultaten en hogere reorganisatiekosten. WOOX Innovations, de elektronicatak van Philips waarvan de verkoop aan Funai in oktober werd geannuleerd, maakte een winst van een miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een winst op de koptelefoons en mp3-spelers gemaakt van tien miljoen euro. Het concern zegt actief in gesprek te zijn met nieuwe verkooppartners.
Topman Frans van Houten spreekt in de toelichting over een “moeizaam” begin van het jaar. De rest van 2014 zal volgens hem moeilijk blijven.
Bron: nrc
22-04-2014
Blog witgoedsupport